باند سیستم صوت موزیک و هیئت

نوشته شده توسط مدیریت سایت 2018/09/01 14:12:00 0 نظرات سیستم صوت حرفه ای,مفاهیم و اصطلاحات صوت,

باند سیستم صوت موزیک و هیئت
باند هایی که در سیستم های صوت حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد انواع و مدل های مختلفی دارد در این مقاله به شرح یکسری از موارد سیستم های صوت حرفه ای میپردازیم همه میدانند که محدوده ی شنوایی انسان بین 20 هرتز تا 20000 هرتز است و یک باند یا بلندگوی خوب باید بتواند به خوبی این محدوده ی شنوایی را تحت پوشش خود قرار دهد اما این کار بسیار سخت ودشوار است زیرا بلندگویی که بتواند فرکانس پایین را خوب پخش کند قطعا در فرکانس های بالا ضعیف است و بالعکس .
منظور از دشواری و سختی اینکار این است که بلندگویی که میخواهد فرکانس های پایین را پخش کند نیاز به دامنه ی جابجایی زیاد و در عین حال سرعت کم نیازمند است و طبیعتا بلندگویی هم که میخواهد فرکانس های بالا را پخش کند بالعکس این است .
حال مطابق توضیحات و مقدمه ی گفته شده به بلندگوهای فول رنج میرسیم این بلندگوها در بیشتر موارد خود به تنهایی وظیفه ی پخش تمام باند فرکانس صدا را دارند یعنی بین همان 20 تا 20000 هرتزاما به دلیل مشکلاتی که گفته شد نه میتواند بیس خوبی بزند و نه صدای تیز خوبی دارد چون هم باید دامنه ی جابجایی زیاد داشته باشد و هم سرعت زیاد اما از طرفی مزایای فراوانی نیز دارند از مزایای ان میتوان به ارزان بودن ان اشاره کرد همچنین بسیار برای مداحی ها و سخنرانی ها مناسب است زیرا به خوبی از پس فرکانس های حنجره ی انسان برمی آید اما از بدترین بلندگوها برای پخش موسیقی و الات ان حساب میشود این بلندگوها اصلا برای سیستم های ماشین مناسب نیستند مگر اینکه از ان به عنوان میدرنج استفاده شود .
حال که صحبت از میدرنج شد خوب است در مورد ان نیز توضیحاتی بدهیم  همان طور که گفته شد بلندگوهای فولرنج محدودیت پهنای باند دارند در عین حال استفاده ازبلندگوهای دوراهه این محدودیت باز هم به طور کامل برطرف نمیشود زیرا پخش قسمتی از صدای مید به عهده ی تیوتر و بخش دیگری به عهده ی ووفر است این مسولیت برای تیوتر و ووفر باعث میشود تا بخشی از فرکانس های مخصوص به خودشان یعنی فرکانس های خیلی ریز به خوبی پخش نشود ویا به سختی پخش شود و آنهم با محتمل شدن اینکه در فرکانس های زیاد تیوتر ویا حتی ووفر بسوزند پس بنابراین از بلندگوهای میدرنج استفاده میکنند که هم ووفر و هم تیوتر به خوبی به سراغ پخش فرکانس های زیر و بم بروند و میدرنج ها هم پخش فرکانس های میانی را بر عهده گیرند در نتیجه پهنای باند سیستم کامل میشودو نگرانی از سوختن اجزای سیستم به حداقل میرسد اما تنها عیب استفاده از این بلندگوهای سه راهه تلفات توان بسیار زیاد ان به دلیل وجود کراس اور های بیشتر و بلندگوهای بیشتر است بنابراین فرکانس های زیر 160 تا500 هرتز را به ساب ووفر وفرکانس های بالای2000تا5000هرتز رابه تیوتر و فرکانس های مابین انهارا به میدرنج میدهند
حال میخواهیم به تعریف ساب ووفرها یا همان ساب بپردازیم اگر دقت کافی کرده باشید زمانی که یک موسیقی در حین پخش است صداهای مختلفی از قبیل صدای خواننده و صداهای نازک و صداهای بم شنیده میشود در اینجا صدای خواننده توسط میدرنج وصدای زیر توسط تیوتر و صدای بم و کلفت توسط ساب ووفر تولید میشود پس اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم ساب ووفر باعث میشود تا صداهای بم و کلفت را در داخل موزیک بشنویم به طور فنی دیافراگم ساب ووفر بزرگ است وفضای بیشتری را میتواند عقب وجلو برود اما با تعداد دفعات کمتر پس بنابراین دارای فرکانس کم اما قدرت زیاد است همچنین به این نکنه نیز اشاره میکنیم که ساب ووفر خودش نوعی از ووفر محسوب میشود ساب ووفرها به صورتی طراحی میشوند که فرکانس صوتی 20 هرتز تا 200هرتز را تحت پوشش قرار دهند البته ساب ووفرهایی که صدای زیر 100 هرتز را پوشش میدهند حرفه ای تر هستند.


واحد آموزش مستریان نوآهنگ

ارسال نظر