گام به گام طراحی سیستم پیجینگ

نوشته شده توسط مدیریت سایت 2019/02/22 14:36:36 0 نظرات پیجینگ و صوت عمومی,

بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خرید برای جذب بیشتر بیشتری و افزایش فروش از سیستم های صوتی پس زمینه استفاده می کنند تا علاوه بر افزایش کلاس کاری یک محیط با نشاط برای مشتریان ایجاد می کنند. علاوه بر پخش موزیک در مراکز تجاری از سیستم های صوتی پیجینگ جهت اعلان و راهنمای مشتریان نیز استفاده می شود.
سیستم های پیجینگ به شما کمک می کند با اطلاع رسانی های اضطراری از اتلاف وقت شما و همچنین پیمایش مصاف برای پیج کردن فرد و یا قسمت موردنظر جلوگیری شود.
در این مقاله قصد داریم تا نصب یک سیستم صوت پیجینگ را برای شما شرح دهیم.


شش اساس مهم در طراحی سیستم های پیجینگ :

صدا به صورت انرژی در محیط انتقال می یابد
اندازه گیری صدا : صدا را بر حسب dB ( دسیبل ) اندازه گیری می کنند که معمولا شدت آز از 0 تا 130 دسیبل می باشد.
پخش کننده صدا در محیط بلندگوها هستند که می توانند در مدل های سقفی، دیواری، شیپوری و... باشند.
صدایی که از بلندگوها پخش می شود توسط یک منبع انجام می شود و آن آمپلی فایر می باشد.
وات: نشان دهنده توان و یا قدرتی است که آمپلیفایر به بلندگوها منتقل می کند.
امروزه سیستم های صوتی بر دو اصل اهمی و ولتی کار می کنند. در سیستم های ولتی بر اساس انتقال خط ولتی 70-100 ولت انجام می شود و انتقال سیگنال توسط یک خط کابل دو رشته انجام می شود ولی در سیستم های صوت اهمی توسط دو خط کابل دو رشته انجام می شود. اگر محدوده سیستم صوت شما بزرگ باشد بهترین گزینه سیستم صوت پیجینگ ولتی می باشد اگر فضای سیستم صوت کوچک و تعداد بلندگوها محدود باشد از سیستم صوت اهمی استفاده کنید و این نکته را در نظر داشته باشید در سیستم های صوت اهمی حداکثر متراژ مجاز کابل کشی 35 متر می باشد در سیستم های صوتی اهمی در مسیر طولانی کابل کشی اتلاف توان زیاد می باشد.

تکنیک های طراحی سیستم صوتی

برای طراحی سیستم صوت پیجینگ شما باید چند مرحله را طی کنید. اولین مرحله نقشه کلی است شما با بررسی نقشه کلی تاسیسات مسیرها و موانع را بررسی کنید. مرحله بعدی مشضخص شدن نوع ساختمان است آیا ساختمان اداری، تجاری،مسکونی، کارخانه و ... می باشد؟ بلندگوها داخل و یا خارج ساختمان نصب می شود؟ سپس سطح کلی می باشد، ارتفاع سقف، راهروها، اتاق ها و ...
مورد دیگر که باید بررسی شود میزان صدای منتشر شده در محیط می باشد و آن باید اندازه گیری شود که با SPL ( سطح فشار صدا ) مشخص می شود.
یکی دیگر از طراحی ها انتخاب نوع پراکندگی محیط می باشد با توجه نوع دیوار، ارتفاع، نوع سقف، حضور ماشین آلات، تعداد افراد مراجعه کننده، نوع کاربری و ... از نظر نوع و بلندگو و توان با یکدیگر متفاوت می باشد.
انتخاب بلندگوها
بلندگوها می توانند از نوع سقفی، ستونی و یا دیواری باشند
بلندگوی سقفی : بلندگوهای سقفی در داخل ساختمان برروی سقف های کاذب و مناف نصب می شود و معمولا ارتفاع سقف از 2.4 تا 6 متر است. بلندگوهای سقفی مانند پخش نور چراغ قوه صدا را منتشر می کنند. بلندگوهای سقفی در چند مدل قابل ارائه می باشند.
بلندگو ستونی : بلندگوی ستونی و یا همان دیواری زمانی که دسترسی به پانل های سقف نباشد استفاده می شود این بلندگوها صدا را به صورت رو به جلو پخش می کنند دقت داشته باشید هرگز نباید به صورت مستقیم با یکدیگر مخالف باشند. بلندگوهای ستونی در چند مدل می باشند برخی از آن ها دارای ولوم کنترل می باشند.
بلندگو هورن : بلندگوی هورن و یا شیپوری معمولا در انبارها، فضای باز و یا مراکز حمل و نقل نصب می شود. این بلندگوها از پرتاب صدای بیشتری برخوردار هستند.
در برخی از پروژه ها ممکن است برای بلندگوها از ستون، براکت،کابینت، محافظ و... استفاده کنید.
سیم پیچی برای بلندگوها به صورت پراکنده پیشنهاد نمی شود سعی کنید برای هر لاین سیم کشی مجزا انجام دهید به عبارتی هر بخش را یک زون قرار دهید.
در انتخاب آمپلیفایر دقت کنید تا توان آن متناسب با وات بلندگوها باشد و سعی کنید مقداری بیشتر در نظر بگیرید تا بعدها با اضافه شدن بلندگو نیاز به تعویض و یا آمپلیفایر اضافه نباشد و همچنین زون بندی را در پروژه های زون بندی رعایت کنید.
دیگر تجهیزات را نیز در سیستم های صوتی پیجینگ در نظر بگیرید مانند رادیو، دستگاه های پخش کننده USB و دی وی دی، بلندگو مانیتور و ....
در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر با بخش پشتیبانی ما در تماس باشید.

 

ارسال نظر